missmk

Live your life before someone else does

Är dagens och framtidens teknik skadlig för oss?

Publicerad 2012-04-02 13:33:48 i Allmänt,

.
.
.
Jag tog tag i deklarationen idag som ni ser och skickade in den - via iphonen?! När jag läste att det fanns en app att ladda ner var min första tanke inte hur smidigt det var - vilket det är - utan min första tanke var:
.
"Men nu har det väl ändå gått för långt" Jag kom på mig själv att jag lät som en 73 årig tant i huvudet som överhuvudtaget inte förstår sig på dagens teknik utan som tycker att det var bättre förr.
.
Jättesmidigt att deklarera via sin iphone, verkligen men jag börjar på riktigt tycka att det är läskigt med tekniken som finns idag och som hela tiden utvecklas så människan bara kommer bli latare och latare.
.
Jag har läst lite psykologi och ska även läsa det senare igen och är så intresserad över hur allt påverkar oss. Och inte minst detta med hur tekniken bestämmer över oss idag.
.
Jag har märkt av tendensen att man till och med blir mer folkskygg tack vare teknikens under. Dom allra flesta, även jag själv, väljer att kommunicera via text om det så är facebook, mail eller sms som känns säkert och tryggt.
.
Men jag brukar på riktigt tänka tillbaka på hur det var förr när man tog cykeln och cyklade till folk och kollade om dom var hemma. När man inte kunde, sms:a eller skicka mail, utan var tvungen att kämpa lite..
.
När man var ute från morgon till kväll och lekte med sina kompisar när man var liten och fick frisk luft och mådde bra istället för idag när man vuxit fast i datorn och iphonens värld och har blivit total isolerad från den friska luften i stort sätt.
.
TACK GODE GUD för sport och idrott - fotboll, hockey, basket, skidor, friidrott etc, så barn och ungdomar har chansen att komma ifrån tekniklivet och ägna sig åt fysisk aktiviet istället! Och att dom samtidigt får tillgång till det sociala livet utan datorer och mobiler.
.
Jag kommer stötta och uppmuntra mina framtida barn till 110 % att dom ska försöka ägna sig åt någon form av sport om dom vill.
.
För all cred till tekniken som det självklart finns många fördelar med också, men om vi ska vara helt ärliga mot oss själva så håller den världen på att göra människan till en likgiltig, bortskämd och folkskygg varelse.
.
Det VAR bättre förr.
.
Kram på er!
.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-04-02 13:58:57

Ville bara säga att du är inte bara riktigt snygg utan jävligt smart och skärpt också. Inte ofta man ser den kombinationen på tjejer nuförtiden tyvärr hehe. Nej men riktigt bra skrivet! =)

/D

Postat av: Madde

Publicerad 2012-04-04 14:54:18

Men tack snälla! Kul att du gillade texten :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela