missmk

Live your life before someone else does

Plugg, ansökningar och besked.

Publicerad 2012-03-05 11:40:18 i Allmänt,

.
.
Igår käkade jag glass och colasås så det stod härliga till! Mmmm smaskens så gott det är! Jag kan sitta och spruta i colasås i munnen från tuben utan någonting till också haha. Tycker det är så himla gott! :)
.
.
Nu sitter jag och poppar Takida och Train om vartannat och har precis renskrivit och skickat in uppgift nummer 5. Nu har jag bara en uppgift kvar sen. Fasiken vad fort det har gått! Nu väntar jag glatt på besked om psykologin också.
.
Sen håller jag på skriver ihop ansökningar till olika utbildningar som ska vara inlämnad senast 15 april. Jag är så taggad nu ska ni veta. Jag har bestämt mig att jag ska satsa på karriär nu och skita i allt annat!
.
Jag har haft tur också. För några år sedan visste jag inte alls vad jag ville göra i livet men nu vet jag flera yrken jag skulle vilja ägna mig åt. Blandande yrken dock men skönt att man har flera att välja mellan.
.
Jag var helt inne på att söka till tandsköterska detta år bland annat. Tycker det är intressant MEN självklart så börjar dom allra flesta utbildningar inom detta först nästa år och år 2014. Och så länge orkar jag inte vänta.
.
Men jag deppar inte för det för nu har jag 2 andra yrken jag verkligen skulle vilja ägna mig åt. Berättar vad det är när det närmar sig antagningsbesked :) Jag vågar påstå att det passar mig som handen i handsken i alla fall och framför allt är det 2 otroligt roliga jobb och ganska långt ifrån dom typiska "svensson-jobben" som finns som jag helst vill undvika.
.
Vi hörs senare.
.

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2012-03-05 17:59:05

Svårt att välja utbildning! Det jobbiga är att det oftast är svenneutbildningarna som ger jobb sen.. Finns ju en uppsjö med utbildningar som låter roliga men som aldrig ger jobb tex hälsopedagog, mäklare, inredningsarkitetk osv..

Postat av: Madde

Publicerad 2012-03-05 22:02:52

Ja men jag tror det är viktigt om att inte ge upp hoppet. Man får inte gärna tänka "Det finns inga jobb efter den och den utbildningen" Allt handlar nog om att tro på sig själv och ge sig fan på att man visst kan få jobb :) Då kan vem som helst göra vad som helst.



Men det största problemet är inte att få jobb efter utbildningarna, utan det är att väldigt många inte vet vad dom vill göra! Jag har haft det problemet och det är verkligen deprimerande..

Postat av: Fredrik

Publicerad 2012-03-05 22:36:28

Jo fast med en ungdomsarbetslöshet på 25 % så kan det ju vara dumt att inte optimera sina chanser. Någon får ju alltid jobb på en utbildning, javisst, men om jag fick välja mellan en utbildning där 1/20 får jobb och en där 18/20 får jobb så verkar det ju dumt att inte välja den där 18/20 får jobb, eller?



Men håller med om att det är ursvårt att veta, jag har själv bytt utbildning en gång. Sen handlar det väl mycket om vad man kan falla tillbaka på också. Om man till exempel jobbar som tennistränare före man läser hälsopedagog så har man ju större chans att få jobb efteråt dessutom så kan man alltid gå tillbaka till tennistränare utan att "tappa" närheten till utbildning och därigenom gå vidare sen.



Men som mäklare, om man inte har mamma eller pappa på en uppsatt position så är det ju dumt att plugga till något som ger en väldigt liten chans till jobb. Dessutom är det en utbildning som pumpar ut mäklare då det är väldigt poppis just nu.



Ett sätt kan ju vara att först tänka vilka jobb som faktiskt behövts förut och därför troligen kommer behövas i framtiden, kolla hur arbetsmarknaden ser ut för de jobben och sedan kolla på utbildningar efter detta. Tex kommer det alltid behövas folk som släcker bränder, fångar bovar, syr ihop sår, drar ut tänder, hittar en paragraf som släpper ut boven, utvecklar nya teknikprylar, klipper hår, blandar drinkar osv. Är det sedan väldigt poppis att klippa hår och blanda drinkar så kommer det vara svårt att få jobb trots att det faktiskt behövs. Tillgång/efterfrågan.



Blev lite långt det där...

Postat av: Madde

Publicerad 2012-03-07 18:13:18

Är helt med dig där att man kan kolla vilka yrken det kommer att vara stor efterfrågan på framöver men samtidigt gör man ju det för att ha en "trygghet" också.

Alltså man följer kanske inte sina drömmar riktigt. Man måste våga chansa att bli det man vill trots att det är hård konkurrens om jobben, men om andra lyckas, varför ska inte en själv kunna göra det då också? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela