missmk

Live your life before someone else does

Hur är det med ungdomars intellekt idag egentligen?

Publicerad 2012-05-18 23:49:53 i Allmänt,

Jag tycker detta är bland den viktigaste frågan i dagens samhälle. Ibland blir jag lite mörkrädd över att det intellektuella i dagens ungomdar förmodligen är ett minne blott på många plan..eller det kanske inte ens har existerat någon gång hos vissa?
.
Naturligtvis så vill jag inte kränka någon särskild individ utan detta är generellt hur det är i samhället. Vad sysslar ungdomarna med?
.
.
Är det bara tal om att supa sig redlös varje helg och försöka få tag på någon farlig drog som man kan visa för kompisarna och bli häftigast på skolan?
.
Och är det bara hysteri vilket senaste klädesplagg som är inne, vilket smink de ska bära, vem som gör snyggast bild i photoshop, hur mycket milligram silikon det ska läggas in i brösten, botox i läpparna och vilken som är den snyggaste killen i Big Brother?
.
Jag börjar tro att det är så faktiskt efter att ha pratat med några ungdomar på senare tid och även hört andras historier om vad ungdomar säger.
.
.
Detta är faktiskt roligt, ni kommer få ett gott skratt, jag lovar :)
Exempel 1:
En gullig tjej på 18-19 år kommer fram till mig en utekväll i Stockholm förra året och pratar lite och frågar vart jag bor. "Gävle", säger jag. "Hmm vart ligger det?"
.
Jag tänker att det ändå är en rätt liten stad så det kan faktiskt vara svårt för folk att sätta staden på kartan sådär snabbt. "Norr om Uppsala."
.
Tjejen ser fortfarande lika förvånad ut och tittar på mig med stora ögon. "Ursäkta jag är pantad men jag vet inte vart Uppsala ligger heller."
.
Haha jag kunde inte låta bli att börja skratta.. Jag frågade vad hon har sysslat med under alla sina skolår egentligen.
.
Exempel 2:
Jag berättade för en tjej att jag skulle åka till Sälen på semester och att det skulle bli så kul. Jag frågar tjejen lite glatt "Har du varit i Sälen någong gång?" varav hon svarar: "Nej jag har aldrig varit utomlands." ;)
.
Exempel 3:
Jag var delaktig i en konversation tidigare om bland annat hur ungdomar lever idag. Där hade en kille umgåtts med några 18 åriga tjejer en kväll och spelat spel.
.
Tjejerna hade fått frågan: "Nämn en Disneyfigur?" Tjejerna säger: "Madicken." "Vad hade Olof Palme för politisk titel när han sköts till döds?" Tjejerna: "Vem är det?" "Vilket datum är Sveriges nationaldag?" Svar: "Midsommar."
.
Haha det är ju fel att skratta åt dom egentligen, vi kan skratta med dom, men klart som fasiken att man har vetat sen man var 5 år att Madicken INTE är en Disneyfigur. Och att Olof Palme var kanske Sveriges genom tiderna mest kända statsminister fick man lära sig väldigt tidigt i skolan.
.
.
Jag säger inte att ungdomarna måste veta att Martin Luther King var en av USA:s största symboler på sin tid som vann Nobels fredspris som den yngsta någonsin och att Titanic sjönk 1912 men det vore betydligt roligare om ungdomarna kunde ägna sig åt något annat än det ytliga hela tiden.
.
Men det är absolut inte deras fel utan det är ju till stor del media som skapat oss en overklig bild om "hur det ska vara."
.
.
Ibland känner jag mig jäkligt tråkig som är så filosoferande och som kan sitta och tänka länge på hur små vi är i universum och att det finns en mening med allt, hur intressant det är med psykologi och ibland går även tankebanorna "Jag undrar om den där uteliggaren jag såg i stan i vintras har frusit ihjäl eller om han har det bra nu?"
.
Men hellre har jag dessa tankebanor än att vara fast i utseendehetsen och det perfekta idealet hela tiden som förorsakar inre stress.
.
Nu ska jag öka på hjärnverksamheten lite genom att läsa en skit bra bok som jag nyligen börjat på innan jag ska sova.
.
Puss på er!
.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-05-19 13:01:00

Hahahahah jag dör! Ja man kan fråga sig vad dom lär sig nuförtiden..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela