missmk

Live your life before someone else does

Sex på första dejten...?

Publicerad 2012-06-06 00:22:10 i Allmänt,

Jag höll ju på glömma en grej. I det inlägget jag skrev om Sex and the city så sa jag ju att jag skulle berätta om ett återkommande intressant ämne som alltid är ett frågetecken och som dom även diskuterar i serien...
.
Jag tar upp detta nu istället. Något som alltid kommer på tal vid dejting, något som jag och mina vänner har diskuterat om och om och om igen, och något som jag vet att även många många andra diskuterar och där det finns hundra olika åsikter om just detta är: Sex på första dejten eller inte för att det ska kunna leda till något mer?
.
Vissa menar på att man ska vänta innan man hoppar i säng med någon man gillar. Andra menar att det är bara att köra på om man är attraherad och gillar den andra. Och jag håller verkligen med det sistnämnda.
.
För det första, det är ditt liv och du bestämmer helt över dig själv. Du kan inte tänka några av dessa tankar som jag vet att folk gör: "Undrar om han/hon kommer vilja träffa mig igen om vi skulle ha sex för tidigt?" "Han/hon kanske tycker jag är lösaktig om jag har sex för tidigt?" "Jag vill vänta så att jag framstår som någonting bra."
.
.
Allt detta är bara skitsnack. Gör det som känns bäst för dig istället och tänk inte på vad andra ska tycka och tänka! Vill du ha sex? Ha sex! Vill du inte ha sex även fast den andra vill? Ha absolut inte sex! Man ska aldrig känna sig tvingad till det.
.
Låt säga att du är attraherad av killen/tjejen du precis har träffat, ni funkar bra ihop, pratar och har roligt och för varje minut som går så blir du alldeles varm i hela kroppen när du tittar på honom/henne. Och sen kommer vi till om att ta sig hela vägen till sängen eller inte? Vad har man egentligen att förlora? Nej just det ingenting.
.
Vi lever inte längre på 1300-talet då det kanske var fint att hålla på sig i 5 månader innan man kunde se varandra nakna och där sex nästan var lite tabu. Men idag är det inte tabu.
.
Jag känner många som blivit tillsammans och även gift sig och har det hur bra som helst även fast dom hade sex på första dejten. Och jag känner även andra som har hållit på sig rätt länge och sen efter flera veckor då dom bestämmer sig för att ha sex för första gången så har dom aldrig mer setts efter det.
.
Det handlar om att veta vad man får lite. Visst sex blir ju bättre med tiden i ett förhållande men för att veta om man även passar ihop fysiskt som psykiskt så är det ju helt okej att ha det så fort som möjligt.
.
Glöm det där med "Har man sex för tidigt så dör ju spänningen väldigt fort." Nej det gör den inte för det ligger i ditt ansvar om du vill att spänningen ska fortgå eller om det slutar där.
.
Många drar sig undan och "rymmer" också när det inte känns bra med sexet men det är ju något som måste byggas upp mellan två människor. Det kan inte funka bra hela tiden utan det handlar ju också om kommunikation.
.
Allt blir ju så mycket roligare om man tror på sig själv och har självförtroende nog och inte bryr sig om vad den andra ska tycka och tänka om en. Man lever för sig själv och inte för någon annan och det är ju en sån härlig känsla när man kan göra precis det man känner för.
.
Det är väl mest tjejer som är nojiga över detta ämne men även killar kan vara lite oroliga ibland också..
.
Ett exempel på det (som faktiskt är ganska kul). En vän till mig dejtade en kille förr som var jätterolig och trevlig. Första gången dom träffades sov han över hos henne och min kompis började tycka att han verkade så nervös när dom skulle lägga sig i sängen.
.
Han fick panik och virade in sig i täcket och kudden så att han (enligt min kompis beskrivelser) liknade en mumie som hade cellskräck. Killen sa att han ville ta det lugnt och inte stressa in i något och självklart så ska man ju acceptera det.
.
Men sen kommer det intressanta, andra gången dom sågs hade han sex med henne. Min kompis undrade ju lite vad som är skillnaden på första och andra gången egentligen. Och ja det kan man ju fråga sig?
.
Så mitt tips till alla mina fina singelläsare: Ha roligt med den du gillar även på första dejten! Allt handlar faktiskt om att ha roligt! Och om du tycker att sex inkluderar i det roliga så kör på! Men ha för guds skull inte sex om du inte vill för att vara snäll mot den andra. Det blir bara fel och du ska naturligtvis inte känna dig tvingad!
.
Sweet dreams!
.

Kommentarer

Postat av: Marcus

Publicerad 2012-06-06 02:58:50

Kör på! Finns inget mer avtändande och tröttsammare än en präktig tjej som "måste" vänta...

De komiska är också att jag har haft sex med mina ex-flickvän er första gången jag träffat dom. Och det har runnit ut i sanden med dom tjejerna jag dejtat och väntat att ha sex med =) Så du har en poäng där

Postat av: Anne

Publicerad 2012-06-06 10:42:07

Samma här! Jag och min man kunde inte hålla oss så vi gick loss första gången vi träffades och vi är lyckligt gifta och har aldrig varit kärare :-)

Postat av: Andreas

Publicerad 2012-06-06 12:14:53

Det där har jag också tänkt mycket på. Vad får man ut av att vänta? Har verkligen aldrig förstått det. Och det är ju tydligt att det kan gå åt helvete även fast man väntar... Men tror du inte att det kanske är mest yngre som spelar ett spel och försöker vara hard to get genom att vänta? Har man som vi kommit upp i 25 års åldern och uppåt så ger man fullständigt fan i sånna regler...

Ha en bra dag!

/Andreas

Postat av: Sara

Publicerad 2012-06-06 17:49:46

Jag halkade in på din blogg för ett tag sen och blev fast! Måste säga att du skriver så bra. Det är även kul att se en blogg där det handlar om diskussioner och intressanta inlägg istället för det ytliga dagens outfit hela tiden som är så tråkigt!

Postat av: Madde

Publicerad 2012-06-08 14:46:33

Vad roligt att höra era diiskussioner! Kul för dig Anne att ni fortfarande är så kära :)

Håller me dig Andreas, det måste ju vara dom yngre lite osäkra som tänker på dessa "regler".

Tack för det Sara! Kul att du gillar bloggen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela