missmk

Live your life before someone else does

Lyxfällan!

Publicerad 2013-02-20 13:45:00 i Allmänt,

 
 
Jobbar eftermiddag idag och varje gång jag gör det så tittar jag alltid på repriserna av Lyxfällan som går på dagarna. Jag har lärt mig så otroligt mycket tack vare det programmet. När jag var yngre, runt 18-21 var jag totalt lost när det gällde pengar. Jag var så otroligt dum, naiv och oansvarig och hade NOLL KOLL på vad jag gjorde av mina pengar. Ordet spara visste jag inte vad det betydde och pengarna spenderades flitigt så fort dom kom in på kontot.
Men tack gode gud att man har blivit äldre och mognare när det gäller ekonomin. Idag kan jag ha flera tusen kvar till nästa lön. Förr hade jag kanske runt 3 öre kvar när nästa lön trillade in på kontot.
Men hur naiv och oansvarig jag än har varit så har jag ALDRIG någonsin tagit ett smslån, vanligt lån, kredit och allt vad det nu är. Det är jag stolt över. Självklart har mamma och pappa varit en stor del till att jag är förståndig när det gäller pengar. Det är ju ändå av våra föräldrar vi börjar lära oss hur saker och ting fungerar i livet innan vi kan bli självständiga som vuxna. Men för vissa har det gått utför även i vuxen ålder vilket jag har så svårt att förstå. Jag kan ibland bli helt stum över fall i Lyxfällan att jag tror att det måste vara uppgjort.
Hur kan det gå så långt för folk? Hur tänker man när man inte öppnar räkningar och kastar dom? Och hur kan folk bara fortsätta konsumera på LÅNADE pengar? Usch så vidrigt det är. Och vad håller bankerna på med? Jag trodde att det var svårt att få ta lån men det ser man ju på lyxfällan att folk som inte ens har någon inkomst kan låna hejvilt. Skrämmande!
 
PS. Sen finns det ju en annan bra anledning att titta på Lyxfällan också. Patrick Grimlund är ju så otroligt snygg! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela