missmk

Live your life before someone else does

Igår hade vi besök av Gellert Tamas som berättade om hans möten med Lasermannen

Publicerad 2013-01-26 11:25:00 i Allmänt,

 
Efter två mycket lärorika och intressanta dagar i skolan så är jag nu redo för ledig helg. Så skönt! Jag somnade på soffan 21.30 igår och vaknade kl 00. Sen när jag hade gått och lagt mig i sängen vaknade jag 05.40 och var hur pigg och utvilad som helst. Så jäkla typiskt att man vaknar så tidigt när man är ledig. Jag lyckades till slut somna om och sov sedan till 10. Nu är jag ännu mer utvilad och redo för en utekväll.
 
 
Vår klass fick besök igår av en mycket professionell journalist, Gellert Tamas. Han har ju som ni redan vet, skrivit boken Lasermannen, som blev film sedan. Han har även jobbat väldigt mycket med Kalla Fakta. Han tipsade oss massor i branschen. Vad vi ska tänka på, vad vi inte ska göra och vad vi ska göra med mera.
 
Vi fick även höra smaskiga detaljer från hans möten med Lasermannen i fängelset. Vi frågade hur han kunde umgås med Lasermannen så pass länge, (de träffades mellan 7-8 timmar 10 gånger under 9 månader) och att han inte blev hatiskt. Men då sa han, "Jag försvarar absolut inte hans handlingar och sa även till honom att det han har gjort är fruktansvärt men jag tyckte faktiskt synd om honom. Han har blivit den han har blivit på grund av sin barndom. Han hade en tragisk barndom."

Det sista Gellert berättade för oss var om hans tredje möte med Lasermannen (eller John Ausonius som han egentligen heter). John bjöd Gellert på kaffe och kladdkaka. "Den här har jag gjort helt själv!", hade John sagt stolt. "Oj där ser man. Ditt egna recept?" frågade Gellert. "Nej det är Jackie Arklövs recept. Vi brukar baka ganska mycket."
 
Haha. Svårt att tänka sig två mördare och två av Sveriges farligaste män stå och baka i ett fängesle...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela