missmk

Live your life before someone else does

Min krönika kommer handla om...

Publicerad 2013-01-09 13:51:00 i Allmänt,

 
...folk som bara måste ha en åsikt om andra människor.
 För några dagar sedan kollade jag runt på Youtube och fick syn på en jättesöt liten flicka (bilden) som satte i löshår på sig själv. När jag hade kollat klart på klippet så bläddrar jag ner och börjar läsa kommentarerna som folk skrivit. 70-80% av alla kommentarer var ren mobbing. Det var kommentarer som "Fan vad ful du är", "Horunge", "Tro inte att du är något" med mera. Det ska även tilläggas att denna lilla söta tjej är endast 11 år!!! Fy fan vad illa berörd jag blev. Nu har det gått för långt om även ett litet BARN kallas för "horunge".
Jag skrev ihop en argsint kommentar och hoppas att vissa blir förståndigare vad det lider och inser att man inte kan bete sig så. Vad får man ut av att vara elak mot någon annan? Vad får man ut av att kalla någon för konstig, ful, dum i huvudet och vad det nu kan vara - helt utan anledning?! Jo det handlar inte om något annat än avundsjuka och sådan otrolig osäkerhet hos sig själv att man bara måste försöka hitta fel på någon annan så att man själv kan framstå som "bättre".
 
 
Det är ju vi vuxna som påverkar barn, så har det alltid varit och kommer alltid vara. Och det mest skrämmande är att det är vi vuxna som är värst. Ett annat exempel som jag också reagerade starkt på var ett avsnitt jag såg av svenska hollywoodfruar. Där hade alltså ena frun Margareta Svensson gjort en låt och skrivit en mycket elak text om Gunilla Persson. Sen sitter alltså alla fruarna och lyssnar på denna låt och skrattar hånfullt åt Gunilla. Alltså ren och skär mobbing! Hur kan tre "vuxna" kvinnor sitta och skratta och bete sig så?
Nu har ju Gunilla blivit uthängd som en arrogant, oansvarig förälder och häxa i tidningar och tv men kom ihåg att tv-team och journalister har sådan fruktansvärd makt att dom själva KAN VÄLJA hur dom vill att en människa ska framstå fast att det egentligen inte alls är så på riktigt. Det är läsarna och tv-tittarna som är blåsta som GÅR PÅ ALLT som dom ser/läser. Finns det någon av alla fördomsfulla tråkiga svenskar som har träffat Gunilla Persson, Anna Anka och alla andra peronsligen någon gång? Har man inte det kan man ju inte yttra sig heller.
 
Senast igår när fruarna gick på tv:n så fick Anna Anka stark kritik för vad hon sa i rutan. Och ja hon kunde ju ha valt att hålla en del saker inom sig men det betyder inte att andra har rätt att döma henne för det. Tänk på att hon har närstående (som exempelvis hennes egna barn) som ska behöva höra elaka kommentarer om sin mamma.
Respekt, acceptans och ödmjukhet kallas det vilket många fullständigt saknar. Att inte kunna respektera och acceptera människor för den dom är och inse att vi alla är olika är lika illa som fysiskt våld i mina ögon.
 
 
 
Som sagt, tänk efter en gång till nästa gång ni kollar på ett realityprogram/läser tidningar om andra människor, tv-team och journalister besitter en otrolig MAKT OCH BESTÄMMER hur en person ska framstå. Dom kan alltså vara helt andra personer i verkligheten...
 
Nu ska jag skriva ihop en bra krönika om detta ämne och lämna in innan den 20:e.
 
Kram!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela