missmk

Live your life before someone else does

Min näst sista skoluppgift är klar och inlämnad - nu väntar examensarbete

Publicerad 2013-03-01 12:03:00 i Allmänt,

 
Är så lycklig och lättad nu!!! Jag har precis skickat in min näst sista skoluppgift som handlade om offentlighetsprincipen. Jag hann med alla deadlines och blev hyfsat nöjd med slutresultatet. Jag valde att skriva om en ny IT-lösning som ska förbättra inomhusklimatet i våra hem. Mitt eget jobb är bland de första i detta land som använder sig av detta system just nu. Jag har haft kontakt med företagets VD idag som var mycket trevlig och som gav mig många bra svar på mina grävande journalistiska frågor.
 Jag har nu även fått min allra sista uppgift av lärarna. Vi ska nu påbörja vårt examensarbete. Skräckblandad förtjusning skulle jag beskriva detta.
 
Om ni är lite nyfikna på hur våra artiklar och skolarbeten kan se ut så kan ni läsa min allra sista skoluppgift innan examensarbetet drar igång. :) Tanken med denna uppgift har varit att vi ska publicera denna artikel någonstans och jag har valt SvD. Tycker att den passar bäst där.
 

Ny IT-lösning ska ge bättre inomhusklimat

Ett svenskt IT-bolag vill sänka energiförbrukningen och ge bättre inomhusklimat. Detta har nu även uppmärksammats av Energimyndigheten som har beviljat ett tillväxtlån.

IT-bolaget Ecofective AB har tagit fram en lösning som öppnar möjligheter för att sänka energiförbrukningen i hemmet. Det ska ge bättre inomhusklimat och skapa informationsunderlag för energieffektiviersingsprogram i befintliga bostads- och kontorsfastigheter. Traditionella värmesystem styrs av utomhustemperatur, som avgör vilken temperatur radiatorerna har. Detta för att inomhusluften permanent ska hålla exempelvis 21 grader.

Den nya lösningen används redan flitigt i Tyskland och gör det möjligt att i fastigheter snabbt och effektivt kunna sänka behovet av köpt energi utan att det krävs stora ombyggnationer.
Genom att nyttja fria energikällor som överskottsvärme från människor, sol och belysning har kunderna lyckats sänka förbrukningen av köpt energi med 10-30 procent i flerfamiljshus i Tyskland.
”Vi ser att det finns stora möjligheter på marknaden med IT-teknik och nytänkande. Hindren är inte tekniska, utan snarare handlar det om en stark ovilja till förändring i fastighetsbranschen”, skriver Ecofectives VD Mats Pettersson till miljöminister Lena Ek.

Oviljan till förändring är inte en ekonomisk fråga, enligt Mats. Det handlar mer om en kultur- och ledningsfråga.
”Genom att implementera IT-teknologi för fastigheters energioptimering så ändras arbetssättet för drifts- och underhållsorganisationen. Intrimning och insamling av energimätvärden blir automatiserat, något som görs till största delen manuellt idag”, skriver Mats.

Ecofective AB grundades 2009 av Thomas Wildig och Björn Thelin som har lång erfarenhet av att bland annat utveckla energilösningar, ta fram mjukvara, bergvärme och värmepumpar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela