missmk

Live your life before someone else does

Snart blir jag egen företagare

Publicerad 2013-03-19 22:28:00 i Allmänt,

 
Igår hade vi utbildning i photoshop och idag hade vi föreläsning om twitter. Haha hård och jobbig utbildning va? ;)
 
 
Vi hade även föreläsning om att frilansa idag. Det är ett av de områden som jag är mest intresserad av i branschen så jag frågade den stackars kvinnan (Bodil Sjöström) så mycket idag att hon nog blev ganska utmattad efteråt, hehe.
 
 
Nu kan jag allt om hur det går till att sälja in sin artikel till en tidning. Jag vet också hur jag ska ta betalt och ska strax starta eget. Känns konstigt att vara egen företagare så här när det bara handlar om att skriva (men kommer naturligtvis att ha kvar mitt nuvarande jobb också). Ska sätta mig in i detta mer nästa vecka. Jag ska skaffa F-skattsedel innan jag sätter igång också.
 
 
Det är viktigt att ha små delmål hela tiden. Man kan inte tänka på slutmålet på en gång för då är risken stor att det blir pannkaka av allt. Mitt första mål är att jag nu ska försöka sälja in en artikel till vilken tidning som helst. Det kan vara vårdguiden, fiske, trädgård eller Frida. Vad som helst, bara jag klarar det!
 
Bodil sa att det finns fyra saker som avgör om man klarar av att frilansa och det är; bra idéer, god kvalité, hålla deadline och omfång (tecken). "Klarar ni detta så kommer ni att ha massor med jobb framöver", sa Bodil. Jag har alltid hållit deadline och tecken under skoltiden vilket jag är stolt över. Min svaghet är nog att hitta en idé. Det finns liksom SÅ MYCKET att skriva om men i och med att det finns det så får jag hjärnsläpp. Men jag blev så himla taggad av detta. Det ska bli en otroligt spännande utmaning!
 
Känns lite vemodigt nu att vi inte ska tillbaka till skolan något mer. Jag har känt mig så otroligt lugn och harmonisk när jag har varit där ute. Klassen har även varit helt fantastisk! Kommer sakna alla. Jag, Catherine och Anna-Sarah (dom som jag fått bäst kontakt med från klassen) kommer i alla fall fortsätta ses. Alla vi tre bor i innerstaden så det kommer vara lätt för oss att kunna ses som tur är.

Kram
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela