missmk

Live your life before someone else does

Vegetarian, vegan eller köttätare?

Publicerad 2013-05-13 23:56:00 i Allmänt,

Det har blivit vanligt (nästintill en trend) att bli vegetarian och vegan. Här i Stockholm är väldigt många vegetarianer. Bara på mitt jobb där vi är sex st i receptionen så är hälften av oss vegetarianer. Jag har även märkt på andra håll hur vanligt det är.
 
Jag tänker absolut inte skriva att det är rätt eller fel utan alla bestämmer naturligtvis själv vad som är bäst för ens egen kropp. Om jag ska vara ärlig så har även jag tänkt tanken att jag kanske skulle bli vegetarian enbart på grund av att jag inte vill att djur ska fara illa bara för att vi ska få i oss kött. Men jag själv tycker inte att det är ett logiskt tankesätt för att vi människor är faktiskt köttätande djur från grunden. Vi har tidigare varit djur som har fått jaga och dödat för att få i oss proetin och just proteinet från kött är livsviktigt för oss.
 

Vad gäller framför allt veganer så beundras jag över hur dessa människor klarar sig i livet på att enbart äta från växtriket? Jag skulle inte fungera som människa om jag inte fick i mig mejeriprodukter och kött. Kött är det absolut bästa jag vet. Jag har nyligen börjat med en mildare variant av LCHF-dieten (low carb, high fat). Från att i stort sätt ha ätit pasta någon gång varje dag så länge som jag kan minnas så äter jag numera enbart kött och grönsaker till middag. Jag kan äta pasta max en gång i veckan i små mängder. Jag har valt den här dieten just för att jag vill se om jag mår bättre rent fysiskt. Hittills har jag faktiskt gjort det. Det är en enorm skillnad. Jag har inte lika uppsvälld mage längre och känner mig "lättare". Sjävklart har jag dagar då jag vräker i mig mängder av onyttigheter men i vardagen försöker jag hålla mig till dieten.
 
 
Tydligen hävdar vissa professorer att LCHF-dieten ska vara rena livsfaran för att våra kroppar "tas tillbaka till dåtiden" då vi bara åt kött och där vi lättare drabbades av bland annat åderförkalkning. Men det gäller ju att ta eget ansvar med vad man stoppar i sig. Man behöver ju inte överdriva med intaget. Vill tillägga att jag absolut inte överdriver dieten med att käka bacon och grädde som tydligen den här dieter bygger lite på. Jag äter normala mängder med enbart kött, mejeriprodukter, grönsaker och fibrer men äter inte pasta, ris och potatis.
 
Något annat som jag har blivit bra på är att dricka mängder med vatten. Det gör verkligen underverk för hela kroppen!
 
Sov gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madde

Namn: Madde Bor: Stockholm Från Gävle Gör: Studerar journalistik Kontakt: [email protected] Instagram: mkarlsson86

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela